dimecres, 7 d’abril del 2010

Presentació del grup

El projecte està destinat a un grup de 4t d'ESO d'un institut de Barcelona.

El perfil del grup és el següent: 19 alumnes, un 15 % dels quals són d'origen espanyol (no catalanoparlant) i la resta són d'orígens diversos (majoritàriament pròxim orient, nord d'Àfrica i sudamèrica), amb permanències més o menys llargues al nostre país.

Tot i que en tenen la fama, no són alumnes conflictius, en general, més enllà del fet que el desconeixement sostingut de la llengua que els ensenyo ha dificultat l'aprenentatge al llarg de tot el curs (la base era escassíssima i molt diversa) i que aquesta mateixa manca de base els predisposa contra l'aprenentatge: a ningú no li agrada sentir-se poc intel·ligent. Malgrat això, són adolescents (xerraires, moguts, despistats...) i la majoria té un passat complex i interessant que no en tots els casos he pogut desxifrar.

El fet que no m'incorporés a classe fins a mitjans del primer trimestre (tot i que la meva plaça estava sol·licitada des del mes de juliol, ensenyament no hi va nomenar ningú fins al 7 d'octubre) tampoc no ha afavorit el coneixement mutu.

Tot plegat ha fet que al final del 2n trimestre només haguéssim completat el tema 3 (a més d'haver impartit alguna cosa de literatura). Per això vaig decidir canviar el mètode d'ensenyament i proposar-los treballar per projectes. La seva bona predisposició a l'aprenentatge queda demostrada pel fet que, després de preguntar quina era l'alternativa (continuar com fins aleshores, impartint coneixements de forma lineal, encara que això volgués dir no acabar el llibre), van acceptar la idea unànimement, i em van donar carta blanca a l'hora de preparar la nova metodologia.