divendres, 26 de març del 2010

26 de març: Avaluació

Com s'avalua un ABP? Tot i que sé el que vull (avaluació contínua, per competències, abp, fer servir un portfoli...), és molt complex.

Quan he tornat del CRP he estat buscant informació i he trobat aquesta llicència d'estudi d'un professor de tecnologia. Dóna moltes idees.

D'una banda, ja està decidit que els alumnes disposaran de graelles que els facilitaran saber què és el que s'espera d'ells. En la meva curta experiència amb graelles, els alumnes les fan servir si els deixes ben clar que són el camí per aprovar o, fins i tot, treure bona nota. Però és que també té avantatges per a mi:
  • amb les graelles no cal marejar-se a pensar què val tal apartat o què val tal altre, perquè ho has pensat prèviament. I si els alumnes t'ofereixen coses fora del previst, sempre ho pots valorar positivament com a cosa creativa i mostra de bona actitud envers l'activitat. 
  • Les vegades que he avaluat amb graella he estat capaç de retornar els treballs corregits amb més celeritat (i estic convençuda que això motiva els alumnes) i 
  • les notes són més altes perquè ells sabien què fer (i les bones notes els motiven a ells com a alumnes i a nosaltres com a professors). Fent una graella puc ser exigent, mentre que decidint els criteris a darrera hora acostumo a rebaixar el nivell.
El treball també proposa la realització de tests d'opinió inicials i finals als alumnes per saber quina és la seva predisposició al projecte. M'agrada la idea. Això no em treurà de fer una avaluació inicial (avui mateix sortia una notícia al diari que em servirà a aquest efecte, tot i que encara no tinc molt clar el com), però sí que em donarà un feedback de cara a projectes futurs.

També adoptaré els percentatges que suggereix el "Mètode" , perquè els he trobat molt engrescadors i responsabilitzadors per als alumnes: el professor decideix el 50% de la nota (la que fa referència al portfoli i a l'actitud) i els alumnes l'altre 50% (en forma de coavaluació i d'autoavaluació), sempre fent servir el criteri del professor, que és qui els facilita les graelles.

El que tinc molt endarrerit és la programació. En teoria és el primer que hauria hagut de fer, però com que encara estic en fase de descoberta, em resulta més fàcil anar omplint forats que teoritzar sobre el tema.